AL Mielipide: Koululaisten loma-ajat haastavia työssä käyville vanhemmille


Kirjoitimme Jonna Lampisen kanssa Aamulehteen koululaisten loma-ajan toiminnan laajentamisesta. Helsingissä 17 leikkipuistoa tarjosi hiihtolomalla toimintaa. Toki moni lapsi jäi täälläkin ilman virikkeitä, mutta MiBin kotikaupungissa Tampereella ja Pirkanmaalla tilanne oli vielä kurjempi.


Koululaisperheissä vietetään Pirkanmaalla ensi viikolla talvilomaa. Tai ainakin koululaiset ovat lomalla. Loma-ajat merkitsevät suurelle osalle perheitä lasten hoitoa työnteon ohessa tai leiri- ja varahoitosuunnitelmatalkoita, jotta lasten ei tarvitsisi viettää lomaa yksin vanhempien ollessa töissä.


Korona-aika tuo luonnollisesti omat haasteensa varahoitajajärjestelyihin. Tampereelta löytyi vain järjestöjen toteuttamana kaksi talvilomakerhoa, joista toinen on kolmena päivänä muutaman tunnin ajan. Kunnallista kerhotoimintaa järjestetään ilmeisesti vain kesäajalla.


Suomalaislasten koulupäivät ovat lyhyitä ja lomat pitkiä. 1. – 4. luokkalaisten koulupäivien pituus on keskimäärin 3 – 5 tuntia ja aikuisen työpäivä keskimäärin kahdeksan tuntia. Koulujen loma-ajat ovat 12 viikkoa vuodessa, työntekijöillä yleisimmin viisi viikkoa.


Koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa on tarjolla vain kouluaikoina 1. ja 2. vuosiluokan oppilaille sekä muiden vuosiluokkien erityisopetuksen oppilaille. Koululaisten harrastustoimintaan haetaan parannuksia Suomen mallin kokeilulla, jossa tarjotaan maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Kyseessä olisi muutaman viikkotunnin lisäys ohjattua vapaa-ajantoimintaa. Pirkanmaan kunnista 11 on mukana kokeilussa.


Esimerkiksi Ruotsissa työn ja perheen yhteensovittamista on kymmenien vuosien ajan tukenut Fritidshem-toiminta. Toiminnassa taataan paikka jokaiselle lapselle esiopetusiästä kuudennen luokan loppuun saakka ja ennen kaikkea sitä järjestetään myös koulun loma-aikoina. Toiminta tasaa perheiden eroja vapaa-ajan ja hoidon järjestämisen suhteen.

Koululaisten osalta ratkaisujen pohtiminen jää yksittäisten perheiden vastuulle.

Suomessa perheet ovat olleet varsin tyytyväisiä kunnan palveluista nimenomaan iltapäiväkerhotoimintaan.


Työn ja perheen yhteensovittamista tarkastellaankin usein rajatusti pikkulapsivaiheen, esimerkiksi perhevapaiden tai päivähoitokysymyksen kautta. Koululaisten osalta ratkaisujen pohtiminen jää yksittäisten perheiden vastuulle.


Loma-ajan ohjattu toiminta alakoululaisille tutussa ympäristössä säästäisi perheitä ylimääräisten järjestelyjen tuomalta kuormitukselta ja tukisi perheen vanhempien tai vanhemman työssäkäyntiä silloin, kun mahdollisuutta lomaan ei ole.


Jonna Lampinen

esikoululaisen ja ekaluokkalaisen tamperelainen äiti , Mothers in Business MiB ry:n toiminnanjohtajan sijainen


Annica Moore

perhevapaata ja työtä yhdistävä MiB ry:n toiminnanjohtaja


Alkuperäinen kirjoitus on julkaistu Aamulehdessä 27.2.2021 ja se on luettavissa täällä:


https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000007825947.html?fbclid=IwAR0ebddO1WI42z1MnR-pC9q8ofSNZBEI2MzlREJZJ4fV2bhNBRLoFq3_GEk

_DSC3747.jpg

Moi! Kiva, että löysit tänne. 

Tämä on Annica Mooren blogi. Kerron täällä työstäni, perhevapaista, lapsiperhearjesta ja työelämän kehittämisestä, mutta myös ajatuksistani Helsingin kehittämiseksi. 

 

Olen Vihreiden ehdokas kuntavaaleissa 2021.